Crowdfunden op valentijnsdag

Vijf tips om succesvol in crowdfundingprojecten te investeren

Valentijnsdag, dé dag van de liefde. Maar zijn alle uitgaven voor deze ‘speciale dag’ het allemaal wel waard? Steeds meer Nederlanders vinden het maar commerciële onzin. Grote bedrijven proberen veel geld te verdienen aan dure cadeaus en avondjes uit. Een recent onderzoek van de ING toont aan dat zelfs maar 1 op de 5 ondervraagden denkt om aankomende Valentijnsdag speciale uitgaven te doen voor hun geliefde. Gemiddeld geven zij €16 uit aan een cadeau. Nederlanders lijken hun geld dus liever aan iets anders te besteden. Bijvoorbeeld aan het investeren in interessante crowdfunding projecten. Maar hoe investeer je succesvol en zorg je ervoor dat 2015 niet alleen geluk in de liefde maar ook een hoog rendement brengt?

Crowdfunding, een alternatieve vorm van financiering zonder de tussenkomst van een bank, is inmiddels ‘hot’ en groeit al jaren explosief. Adviesbureau Douw&Koren publiceerde afgelopen januari nog een rapport waaruit bleek dat in Nederland vorig jaar voor zo’n 63 miljoen euro voor crowdfunding projecten werd opgehaald. Dit is bijna twee keer zoveel als dat er in 2013 werd opgehaald.

Maar met al die verschillende platformen, op dit moment zo’n 80, is er wel enige voorzichtigheid geboden. Vooral investeerders moeten hun investering goed overwegen en proberen te spreiden over verschillende projecten. Hieronder een vijf aantal tips om in 2015 succesvol in crowdfunding projecten te investeren:

1. Begin op tijd – ook met het investeren van kleine bedragen kunnen interessante rendementen worden behaalt.
  2. Wees kritisch en informeer naar de details van uw investering Vraag naar cijfers en ga niet zomaar akkoord met paginalange voorwaarden.
  3. Laat u niet misleiden door mooi beloftes in reclames maar maak een inschatting van het risico en het daarbij behorende rendement.
  4. Spreidt uw totale investering over verschillende kredietprojecten. Op deze manier minimaliseert u het risico en behoudt u een interessant rendement.
  5. Investeer nooit uw gehele vermogen maar hou altijd een reserve achter de hand. Afbetalingen van lopende kredieten kunt u slim herinvesteren om zo het potentiëlerendement te verhogen.

Lendico ist die digitale und schnelle Alternative zu Banken. Der Kreditmarktplatz für Privat- und Unternehmenskredite bringt Kreditnehmer und Anleger direkt zusammen. Die Kreditvergabe erfolgt vollständig online, ohne Filialnetz und setzt auf modernste Technologie, um die Kosten zu reduzieren und die Handhabung für die Nutzer zu optimieren. Dadurch kann Lendico Unternehmen und Privatpersonen günstige Kredite und Anlegern attraktive Renditen anbieten. Seit der Gründung im Dezember 2013 hat Lendico das Vertrauen von über 325.000 Nutzern gewonnen und wurde mehrfach als bester Kreditmarktplatz ausgezeichnet.