Lendico presenteert eerste jaaroverzicht

In slechts twaalf maanden heeft Lendico meer dan 15.000 investeerders weten te overtuigen van investeren in consumentenkrediet en al voor ruim € 650.000.000 aan kredietaanvragen ontvangen.

In december 2013 lanceerde Lendico haar eerste kredietmarktplaats in Duitsland. Marktplaatsen zoals Lendico vormen een alternatief voor traditionele kredietverstrekking. Investeerders lenen online geld uit aan kredietnemers zonder tussenkomst van een bank of andere traditionele financiële instelling. Dit proces, peer-to-peer lending genoemd, is efficiënter dan meer traditionele kredietverstrekking en daar profiteren zowel kredietnemers als investeerders van.

“Banken benutten het potentieel van het internet niet. Lendico is een win-win situatie. Kredietnemers profiteren van een eenvoudig online leenproces en kredieten met gunstige voorwaarden. Investeerders hebben tegelijkertijd toegang tot een nieuwe asset class die voorheen was voorbehouden aan banken, zij kunnen hiermee hoge rendementen realiseren, hebben zelf volledige controle over hun portfolio en worden op maandelijkse basis terugbetaald.„ Dominik Steinkühler, medeoprichter Lendico

Lendico faciliteert het leenproces door de kredietprojecten te selecteren en de betalingen af te handelen. In het eerste jaar kwam 6,5% van alle Duitse aanvragen door de selectie. De Duitse kredietnemers vroegen gemiddeld een krediet van ongeveer achtduizend euro aan, met een looptijd van gemiddeld 46 maanden. De gemiddelde rente bedroeg ongeveer zeven procent en de gemiddelde investering €104,50.

Peer-to-peer lending maakt wereldwijd een sterke groei door, in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten worden reeds miljarden uitgeleend. Lendico is als één van de weinig platformen in meerdere landen actief. Na de lancering in Duitsland volgenden Oostenrijk, Spanje, Polen, Zuid-Afrika en afgelopen september ook Nederland. Om optimaal te profiteren van dit internationale karakter heeft Lendico in november grensoverschrijdend investeren geïntroduceerd. Duitse investeerders kunnen hierdoor investeren in Spaanse leningen en zo profiteren van de grote rente verschillen tussen deze landen.

Inmiddels hebben wereldwijd ruim 120.000 gebruikers zich geregistreerd bij Lendico en volgens Dominik Steinkühler is “de revolutie nog maar net begonnen".