Over de grens voor een beter rendement

Vanaf heden maakt Lendico het voor Duitse investeerders mogelijk om Spaanse kredieten te financieren.

17 NOVEMBER 2014, AMSTERDAM

Het is de laatste jaren voor kredietnemers steeds lastiger geworden om een lening te krijgen. Tegelijkertijd hebben investeerders en spaarders almaar meer moeite om een interessant rendement op hun kapitaal te behalen – beurzen zijn volatiel en spaarrentes historisch laag[1].

Bij peer-to-peer lending platform Lendico kunnen Duitse investeerders vanaf vandaag direct investeren in Spaanse leningen en daarmee een rendementen behalen tot wel 19,6%. Dit rendement is aanzienlijk hoger dan wat de investeerders in Duitsland kunnen verdienen op investeringen in consumentenkrediet. Dominik Steinkhüler, medeoprichter van Lendico, stelt: “De internationale verschillen zijn veel groter dan die op nationaal niveau. Kredietnemers uit landen met hoge rentes hebben behoefte aan goedkope buitenlandse financiering terwijl investeerders uit landen met lage rentes op zoek zijn naar investeringen met een hoog rendement.”

Lendico ontving dit jaar tot nu toe al meer dan 500 miljoen euro aan lening aanvragen en behandelt elke week duizenden nieuwe verzoeken. Het Lendico proces is gebaseerd op een simpel principe: banken halen tegen een lage rente geld op bij spaarders en lenen dit geld vervolgens voor een veel hogere rente uit aan kredietnemers. Door de bank uit het leenproces te halen verdient niet de bank maar de gebruikers. De winst: goedkopere leningen voor de kredietnemers en mooie rendementen voor de investeerders.

[1] http://www.nu.nl/weekend/3900148/rente-historisch-laag-komt-nog-goed-met-spaargeld-.html