Kredietmarktplaats Lendico eerste crowdfunding lid van de VFN

Lendico is als eerste crowdfunding platform op de Nederlandse markt toegetreden als lid van de VFN.

15 SEPTEMBER 2014, AMSTERDAM
Samenvatting
Lendico Nederland is als eerste crowdfunding platform toegetreden als lid van de VFN. In Nederland groeit de crowdfunding sector de laatste jaren sterk, het afgelopen jaar is deze zelfs verdubbeld tot ruim 32 miljoen euro. Een groeiende markt vraagt ook om meer toezicht en regelgeving om verantwoorder kredietverstrekking te waarborgen. Lendico is een crowdfunding platform dat zich als eerste op de Nederlandse markt specifiek richt op het aanbieden van consumptief krediet. Het platform maakt het voor particuliere investeerders mogelijk om via een online platform direct te investeren in de kredietbehoeften van consumenten. Via deze innovatieve manier van kredietverstrekking, ook wel peer-to-peer lending genaamd, kunnen consumenten voordeliger lenen en investeerders aantrekkelijkere rendementen behalen. De VFN ondersteund deze nieuwe vorm van financiering en Lendico is zodoende als eerste crowdfunding lid toegetreden tot de belangenorganisatie.

Lendico Nederland is als eerste crowdfunding platform toegetreden als lid van de VFN. Lendico is het eerste crowdfunding platform op de Nederlandse markt dat zich volledig richt op het aanbieden van consumptief krediet. Het platform maakt het voor particuliere Nederlandse investeerders mogelijk om direct te investeren in consumptief krediet. Direct investeren inconsumptief kredietwas voorheen voorbehouden aan traditionele financiële instellingen. Middels het Lendico platform worden deze instellingen ‘buitenspel’ gezet, waardoor investeerders en consumenten kunnen profiteren van aantrekkelijke rendementen en goedkope kredieten.

Het is voor zowel Lendico als kredietnemer van groot belang dat er altijd sprake is van verantwoorde kredietverstrekking. Dominik Steinkühler, medeoprichter en van Lendico, stelt: “We stellen hoge eisen aan onze kredietnemers omdat we, naast het welzijn van de kredietnemer, ook de investeerders een betrouwbaar platform willen bieden.

De VFN zet zich in voor veilig, verantwoord en bewust lenen. Lendico onderschrijft deze missie volledig en heeft zich om deze reden aangesloten bij de VFN. Één van de vereisten waar alle leden van de VFN zich aan moeten houden is het naleven van de VFN gedragscode. Bij de beoordeling van de kredietwaardigheid wordt daarom door Lendico, naast de gegevens van het BKR, gebruik gemaakt van deze gedragscode.

Naast het waarborgen van een gezonde leenmarkt vindt de VFN het belangrijk om alternatieve vormen van financiering te blijven ondersteunen. De VFN stelt: “Wij vinden het van belang om een actieve rol te spelen bij de ontwikkeling van nieuwe financieringsvormen, en de bijbehorende wet- en regelgeving. Hierbij past ook de mogelijkheid voor de betreffende ondernemingen om het lidmaatschap van de vereniging aan te vragen.

EINDE PERSBERICHT

Meer over peer-to-peer lending en Lendico
Lendico is een peer-to-peer lending platform. Peer-to-peer lending is in essentie een vorm van crowdfunding. De stormachtige groei van deze vorm van kredietverstrekking past dan ook binnen de opkomst van crowdfunding. In Nederland groeit de crowdfunding sector de laatste jaren sterk, het afgelopen jaar is deze zelfs verdubbeld tot ruim 32 miljoen euro[1]. Deze ontwikkeling is onder andere te verklaren door de groeiende behoefte aan alternatieve voor traditionele financiële instellingen. Dominik Steinkühler stelt: “We zien een groeiende behoefte aan financiële onafhankelijkheid in heel Europa - mensen willen niet meer dat banken en andere grote financiële instellingen ‘spelen’ met hun geld. Met onze kredietmarktplaats bieden we de mogelijkheid om financiële zaken weer in eigen handen te nemen. Naast het behalen van bijvoorbeeld een aantrekkelijk rendement is het toch ook veel interessanter om te investeren in een persoonlijk project dan het geld te laten verdwijnen in een ingewikkeld en abstract financieel product?”

Peer-to-peer lending wereldwijd[2]

• Volgens de IOSCO omvat de wereldwijde peer-to-peer lending markt op dit moment ongeveer $6,4 miljard.
  • De gemiddelde jaarlijkse groei van de wereldwijde peer-to-peer lending sector wordt geschat op ongeveer 89,6%.
  • Het bedrag dat de afgelopen twee jaar door de Engelse overheid via peer-to-peer lending is uitgeleend bedraagt £60 miljoen.
  • In Amerika heeft Lending Club recentelijk haar beursgang bekendgemaakt en wordt daarvoor geschat op een waarde van $5 miljard.

De Nederlandse kredietmarkt in cijfers[3]

• Het uitstaand consumptief krediet per eind 2013 bedroeg zo’n 14,6 miljard euro.
  • In 2013 bedroeg het totaal verstrekt krediet ruim 3,3 miljard euro.
  • De BKR database bevat gegevens van bijna 9 miljoen consumenten, waarvan ruim 91% positief geregistreerd is. Dit betekent dat zij zonder problemen de betalingsverplichtingen nakomen.

De voorwaarden

Effectieve rente: vanaf 4,21% (JKP)
Kredietsom: €500 tot €25.000
Looptijd: 6 tot 60 maanden
Maximaal rendement: 11,95%
Minimum investering: €25

Eenvoudige prijsstructuur
Gratis service: kredietaanvraag, account beheer en vroegtijdige afbetaling
Servicekosten voor investeerders: 1% over elke uitbetaling
Administratiekosten voor kredietnemers: 0,50% tot 3,75% van het kredietbedrag

Het team achter Lendico
Lendico is een jong en professioneel bedrijf met een duidelijke missie: mensen wereldwijd gunstige kredieten en betrouwbare investeringsmogelijkheden bieden. Lendico is opgericht in 2013 en heeft haar hoofdkantoor in Berlijn. Na onze lancering in Duitsland zijn we snel doorgegroeid en zijn we

inmiddels ook actief in Spanje, Polen, Oostenrijk en Zuid-Afrika. Het wereldwijde Lendico team bestaat uit ongeveer 150 werknemers, en wordt geleid door Clemens Paschke, Philipp Petrescu, Christoph Samwer en Dominik Steinkuhler. Het Nederlandse Lendico team bestaat uit een groep toegewijde professionals met specifieke kennis van de Nederlandse markt. Zo hebben zij onder adere financiëleervaring opgedaan bij ABN Amro en de Rabobank.

Lendico is een dochteronderneming van de succesvolle Duitse internet incubator Rocket Internet. Rocket Internet is de groeimotor achter bedrijven zoals Zalando, Groupon International en E-Darling.

[1] Douw&Koren – Crowdfunding in Nederland 2013, de status van crowdfunding in Nederland.

[2] OICV-IOSCO Crowd-funding: An Infant Industry Growing Fast
Financial Times - Funding Circle gets £40m from UK government (Feb. 2014)
Financial Times – Lending Club IPO seeks $5bn valuation (Feb. 2014)

[3] Centraal Bureau voor de Statistiek (StatLine) – Consumptief krediet 1998-2013  www.bkr.nl