Lendico lanceert bedrijfskrediet vanuit nieuw Amsterdams kantoor

Succesvol eerste jaar en kansen in de markt leiden tot uitbreiding van Nederlands team

Amsterdam, 25 november: Op 3 minuten lopen van Beursplein 5 heeft Lendico Global een nieuwe expansion hub geopend. Het team in Amsterdam is uitgebreid en biedt nu ook bedrijfskredieten aan tot € 150.000, met rentes vanaf 3,79%. Belangrijkste aanleiding voor de uitbreiding is de gunstige marktsituatie. Onder de € 250.000 staat momenteel voor € 15 miljard aan bedrijfskrediet uit en daar is alleen al in de eerste helft van dit jaar € 234 miljoen bij gekomen. De uitbreiding borduurt voort op het succesvolle eerste jaar dat Lendico had met consumentenkrediet. In 14 maanden tijd heeft Lendico Nederland voor ruim € 65 miljoen aan kredietaanvragen verwerkt.

Met snelle productontwikkeling en uitrol via lokale expansion hubs versterkt Lendico zijn positie als voorkeurspartner voor alternatieve financiering. Ook aan investeerders biedt Lendico nieuwe kansen door andere investeringsklassen te introduceren. Vanaf vandaag kunnen zij op lendico.nl hun portfolio uitbreiden van consumenten- naar bedrijfskrediet.

Groei mkb-kredietmarkt

Crowdfunding platforms hebben in de eerste helft van 2015 € 41,8 miljoen opgehaald voor bedrijven. Met een totaal uitstaand kredietsaldo van € 136 miljard, waarvan € 15 miljard onder de € 250.000, heeft Lendico een enorm groeipotentieel. De Nederlandsche Bank liet vorige week weten dat de vraag voor bedrijfskrediet tot € 250.000 in het afgelopen halfjaar is aangetrokken. De verwachting is dat deze groei zich in de komende maanden voortzet. Afgestemd op het gemiddelde bedrag dat bedrijven in Nederland ophalen met crowdfunding (€ 89.000), start Lendico met kredieten van € 10.000 tot € 150.000.

“Na het succes van ons bedrijfskrediet in Duitsland, waar we sinds mei 2015 al miljoenen hebben uitbetaald, is onze uitbreiding op de Nederlandse markt een logische stap. Door Lendico’s succes in Nederlands consumentenkrediet (gestart in september 2014) hebben we een brede basis van private en institutionele investeerders kunnen opbouwen. Door deze steun en met de investeringsronde van € 20 miljoen die we eerder dit jaar ophaalden is ons vertrouwen in de uitbreiding van de Nederlandse productlijn zeer groot.„ Clemens Paschke, mede-oprichter en directeur van Lendico Nederland

Kansen op Nederlandse markt

Online kredietaanbieders als Lendico hebben goede kansen op de Nederlandse markt. Het aantal mkb-bedrijven is de afgelopen 5 jaar sterk gestegen, becijferde het CBS een paar weken geleden. Maar een bedrijfslening krijgen bij de bank is sinds de start van de financiële crisis steeds moeilijker. Door strengere regelgeving en toegenomen kapitaaleisen hebben banken hun winsten op kleine bedrijfskredieten de afgelopen jaren zien verdampen. Vooral voor het mkb, dat in 60% van het BNP voorziet en daarmee als de motor van de Nederlandse economie wordt beschouwd, leidt deze situatie tot problemen.

Succesvol model

Als online kredietmarktplaats kan Lendico wel voorzien in de financiering die het mkb-bedrijf nodig heeft voor verdere groei. Met vooruitstrevende technologie, vergaande automatisering van processen en lage overheadkosten kan Lendico gunstige voorwaarden bieden aan zowel mkb’ers als investeerders. Met dit model brengt Lendico sinds twee jaar het verschil tussen rente en rendement weer in balans, inmiddels in zeven landen op drie continenten. Sinds de start in 2013 heeft de online kredietmarktplaats (325.000 gebruikers) meer dan € 1,7 miljard aan kredietaanvragen voor consumenten en bedrijven verwerkt.

Snel en eenvoudig

Voor mkb’ers biedt Lendico hetzelfde gemak als voor consumenten: eenvoudig online een krediet aanvragen dat snel en deskundig wordt beoordeeld. Het eigen risicomodel wordt daarbij gecombineerd met informatie van kredietbureaus als Graydon, Creditsafe, Focum en het Bureau Krediet Registratie. Kredietprojecten kunnen binnen 48 uur nadat de kredietnemer de documenten heeft ingestuurd online staan. Investeerders registreren zich eenmalig op de website en kunnen vanaf hun persoonlijke dashboard direct beginnen met investeren. Lendico biedt zowel startende als ervaren investeerders de mogelijkheid om een gevarieerd portfolio op te bouwen; inleggen kan vanaf € 25 voor consumentenkrediet en vanaf € 100 voor bedrijfskrediet. Een paar dagen nadat het kredietproject volledig is gefinancierd wordt het krediet uitbetaald. Vanaf dat moment ontvangen investeerders de maandelijkse afbetalingen, inclusief rendement.