Lendico verzekert zich van groei door miljoeneninvestering

Peer-to-peer kredietplatform haalt nieuwe partner en 20 mio. investeringen binnen

De Berlijnse fintech startup Lendico, een online marktplaats voor consumentenkrediet die in 2013 door Rocket Internet gelanceerd werd, versterkt zijn positie als digitaal alternatief voor traditionele banken en financiële instellingen. Het bedrijf zal het opgehaalde kapitaal van € 20 mio gebruiken om internationaal te groeien, technologie te ontwikkelen en het team uit te breiden. Naast de bestaande investeerders Rocket Internet, Access Industries en HV Holtzbrinck Ventures droeg een nieuwe invloedrijke fintech investeerder bij aan deze extra financieringsronde.

“Met Lendico bouwen we aan een digitaal alternatief voor traditionele banken - kredieten en investeringen met betere voorwaarden en een snellere service. „ Oliver Samwer, CEO Rocket Internet SE

„We hebben, naast onze bestaande investeerders, een nieuwe strategische partner mogen verwelkomen. Zij geloven net als wij dat banken en traditionele financiële instellingen helemaal niet nodig zijn als het gaat om het verlenen van krediet aan consumenten en bedrijven”, zegt co-founder Dr. Dominik Steinkhüler. „Een solide financiering voor ons platform is een belangrijk strategisch voordeel in een snel groeiende branche. Lendico maakt gebruik van dit voordeel en blijft werken aan het versterken van haar positie als toonaangevende internationale online kredietmarktplaats. Samen met onze investeerders blijven we werken aan het doorbreken van de dominantie van banken in de kredietmarkt. Zodoende zorgen voor een betere manier van kredietverlening voor particulieren en bedrijven."

Oliver Samwer, CEO van Rocket Internet SE: „Met Lendico bouwen we aan een digitaal alternatief voor traditionele banken – kredieten en investeringen met betere voorwaarden en een snellere service. Op het gebied van fintech staan we nog in de kinderschoenen maar in e-commerce hebben we deze ontwikkeling al eerder gezien: gevestigde en traditionele spelers zullen worden ingehaald door innovatieve digitale oplossingen. Met Lendico zijn we actief bezig om dit ook binnen de bankensector te bereiken.”

Sven Achter, Partner HV Holtzbrinck Ventures: „We verheugen ons om Lendico te ondersteunen bij hun verdere groei en het verbeteren van traditionele kredietverstrekking voor consumenten en bedrijven. We begeleiden Lendico om zo de structuur van de kredietmarkt op lange termijn te veranderen.”

Afgelopen maart maakte Lendico al bekend dat een aantal banken en institutionele beleggers een kapitaal van meer dan €100 miljoen beschikbaar stelt voor het financieren van leningen via Lendico. „Dankzij de lage kapitaalkosten van banken en het efficiënte Lendico proces kunnen we onze gebruikers een beter product bieden - we hebben de mogelijkheid om lagere rentes te bieden en een snellere uitbetaling te waarborgen”, aldus Dominik Steinkühler.

“Samen met onze investeerders zullen we blijven werken aan het doorbreken van de dominantie van de banken en zodoende zorgen voor een betere manier van kredietverlening voor particulieren en bedrijven. „ Dr. Dominik Steinkühler, CEO Lendico

Lendico is het digitale alternatief voor kredieten. De kredietmarktplaats brengt kredietnemers en investeerders direct samen – zonder de tussenkomst van een bank. Lendico is een online platform zonder een groot netwerk van filialen en kantoren. Lendico concentreert zich volledig op het ontwikkelen van efficiënte processen en technologie, waarmee kosten worden bespaard. Hierdoor biedt Lendico een win-win situatie voor zowel kredietnemers als investeerders: kredietnemers ontvangen een lage rente en investeerders een aantrekkelijk rendement. Sinds de oprichting in december 2013 heeft Lendico het vertrouwen van meer dan 200.000 gebruikers gewonnen. Het aangevraagde kredietvolume is op dit moment meer dan 1 miljard euro.

Lendico ist die digitale und schnelle Alternative zu Banken. Der Kreditmarktplatz für Privat- und Unternehmenskredite bringt Kreditnehmer und Anleger direkt zusammen. Die Kreditvergabe erfolgt vollständig online, ohne Filialnetz und setzt auf modernste Technologie, um die Kosten zu reduzieren und die Handhabung für die Nutzer zu optimieren. Dadurch kann Lendico Unternehmen und Privatpersonen günstige Kredite und Anlegern attraktive Renditen anbieten. Seit der Gründung im Dezember 2013 hat Lendico das Vertrauen von über 325.000 Nutzern gewonnen und wurde mehrfach als bester Kreditmarktplatz ausgezeichnet.